Kálmán Tamás

Sziget Backstage – Hogyan kommunikál a fesztivál köztársaság?

Manapság egyetlen rendezvény sem engedheti meg magának, hogy előkészületeiből kihagyja az online kommunikációt, ahol első kézből értesülhetnek a fesztiválozók a programokról vagy éppen a jegyárakról. A fesztivál ideje alatt pedig kiemelten fontos, hogy minden változásról azonnal értesüljenek a szigetlakók. Ennek a web koordinációjáért felel Kálmán Tamás, volt Majdnem Híres hallgató, aki a fesztivál ideje alatt az irodájában alszik, hogy ne maradjatok le semmiről, ami a Szigeten történik.

Hogyan kerültél a Sziget irodához?

 

A Majdnem Híres Rocksulin keresztül kerültem be, ugyanis Réz Gyuri, az egyik tanárom itt dolgozott a Szigetnél, mint web projekt vezető és ők kerestek gyakornokokat a nyári szezonra. A nyári szezonon belül egészen pontosan a Miénk a Sziget nevű akcióhoz kellett egy ember, aki ezt koordinálja. Ez egy hűségakció volt, hogyha be tudtad bizonyítani, karszalagokkal, fényképekkel, bármivel, hogy már legalább háromszor voltál a Szigeten, akkor féláron mehettél a következőre. Itt az elbírálás és az adminisztráció volt elsősorban a feladatom, de emellett a webes feladatokban is részt vettem. Tehát a különböző megjelenésekben, a honlapon, Facebookon. Természetesen nem csak a Sziget Fesztivál webes felületeiről beszélünk, hanem az iroda teljes portfóliójárol, mint például a Balaton Sound, a VOLT Fesztivál, vagy akár a Gyereksziget.

 

Gyakornokság után egyből a Szigetnél maradtál?

 

Mivel elégedettek voltak a munkámmal, a következő szezonban, – ami a Sziget irodában általában februárban kezdődik és augusztus végén ér véget – már úgymond fél stábként alkalmaztak a szezon idejére. Ez nagyjából annyival több a gyakornokságnál, hogy míg a gyakornokok általában 4-5 órában vannak és csak heti párszor jönnek be, akik fél stábként vannak felvéve, az bent van rendesen 8 órában, bár még nem tartozik teljesen a Sziget kötelékébe.  Ez volt tavaly, idén pedig teljes stábtag lettem, most már én koordinálom a honlapokon a megjelenéseket.

 

Pontosan mit takar a web koordináció?

 

Pontosan azt, hogy a főnökömmel, Kutas Krisztával együtt felelünk webes tartalmakért, tehát amit a honlapon látsz, képek, galériák, interjúk, különböző cikkek, ajánlók, a teljes program, minden információ, azt én teszem fel a magyar honlapra. Besegítek a külföldi honlapba is, de azzal elsősorban a nemzetközi osztály foglalkozik. Nyilván nem én találom ki a tartalmakat, azok a cég többi tagjától érkeznek, én már csak a végeredményt teszem fel. A Facebook oldalaknál szintén besegítek, a mobil applikációk tartalmát pedig nagyjából ketten-hárman kezeljük, szorosan együttműködve a fejlesztő csapattal.

 

Melyik a Sziget elsődleges kommunikációs felülete?

 

Az évek folyamán ez eléggé a Facebook felé tolódik, hiszen ez a legegyszerűbb felület, minden ember napi egy-két órát tölt rajta, leggyorsabban itt jut el hozzájuk az információ. Viszont ott nem lehet teljes tartalmakat közölni, tehát a címszavak és egy-két kép az, ami eljut az emberekhez, de a részletes információk és a programok, mind a honlapon vagy az applikációban találhatók meg. Úgy mondanám, hogy a Facebook az, ami gyorsabban jut el az emberekhez, viszont a honlap nyújtja a teljes körű tájékoztatást.

 

 

Évközben mik a feladataid?

Az én munkám tulajdonképpen idén februárban kezdődött és akkor már elég keményen benne vagyunk a Sziget fesztiváljainak a promóciójában. Elkezdődik az értékesítés és folyamatosan jelentjük be a programokat, előadókat is. Erre van egy kidolgozott kommunikációs terv, hogy milyen ütemben jelentjük be a fellépőket, az új programhelyszíneket, a jegyárakat, stb. Ezeket hétről-hétre tárjuk az emberek elé. Emellett a honlap felépítése folyamatos fejlesztést igényel, hogy minél átláthatóbb, minél kezelhetőbb legyen.

 

Akkor, ha jól értem, ez leginkább technikai és stratégiai jellegű munka?

 

Én a tartalmakkal foglalkozom elsősorban, a technikai rész abban merül ki, hogy van egy adminisztrációs felület, amit én kezelek, amin keresztül feltöltöm a tartalmat a honlapokra. Úgyhogy nem teljesen technikai, inkább kommunikációs, marketinges, PR-os. Én vagyok az utolsó ember, aki megnézi az információt, mielőtt kimenne, tehát a felelősség elég nagy. A Facebook oldalon elég komoly interakciót követel bármilyen bejelentés, amikre egyből jönnek a reakciók (Miért őt hívtátok? Miért pont azon a napon lesz?, stb.) és ott az a legrosszabb kommunikáció, hogyha nem reagálsz. Ezzel első sorban a főnököm foglalkozik, de én is segítek, hisz nagyon fontos, hogy egyből visszajelezzünk, hogy a közönség érezze, hogy foglalkozunk velük.

 

Erre kitaláltatok egy egységes stílust, hogy miként reagáltok a kommentekre?

 

Igen, bár csak vázlatosan. Ugye az alap, hogy tegeződünk, illetve időnként muszáj lazán, de mégis korrekten kezelni a kommenteket. Például a trágár visszajelzésekre mindig egy-egy frappáns választ igyekszünk írni, amikben nyilván nem személyeskedhetünk, nem szólíthatunk meg bizonyos kommentelőket, kedvesnek kell lenni és persze mindig az okosabbnak, illetve folyamatosan pontos információkat kell közölnünk. A legtöbben már kész információkra kérdeznek rá, amelyekhez elég, ha a honlapon a megfelelő helyre navigáljuk őket.

 

Rendes munkaidőben csinálod vagy ez ilyen véget nem érő munka?

 

Véget nem érő folyamat, de próbálom a munkaidőmre szorítani, délelőtt 10-től 6-ig. Nyilván fesztivál időszakban nem számít, hogy nekem amúgy meddig tart a munkaidőm, ha adódik valami azt természetesen kezelni kell. Nem mehetek el például Sziget előtt két nappal a Balatonra, hogy hétfőn kezdjük a munkát, mert pénteken már érkeznek a fesztiválozók és ha nekik válaszra van szükségük, nem mondhatom azt, hogy az iroda zárva van majd hétfőn válaszolunk.

 

 

 

Mennyiben bővül a feladatköröd a fesztivál ideje alatt?

 

Annyiban bővül a feladatkör, hogy bejönnek az S.O.S. dolgok, például egy lemondás. Most volt olyan zenekar, aki sajnos lemondta a fellépést és akkor ezt egyből kommunikálni kell, ezek váratlan dolgok, amikről minél gyorsabban be kell számolni, hogy eljusson az emberekhez, akár minden felületen. Ennyiben bővül, illetve ami nagyon fontos, hogy dolgozunk még videós stábokkal és fotósokkal: az általuk készített tartalmaknak csak akkor van létjogosultságuk, ha minél előbb kikerülnek a netre és az applikációba. Szerdán nem rakhatunk ki hétfői képeket. A fél 10-es headlinerről készült képeket 11-kor én már igyekszem feltenni a honlapra, illetve nagyon fontos, hogy egyből kint legyen Facebookon is. Nagyon gyorsnak és aktuálisnak kell lenni végig.

 

Hogyan zajlik nálatok a fesztiválértékelés?

 

Minden csoport a saját munkájáról vonja le a következtetést. Mi azt tudjuk megállapítani, hogy a különböző cikkekre, Facebook posztokra hányan kattintottak, mi az, ami nagy érdeklődést váltott ki és jövőre arrafelé tereljük a kommunikációt, ami érdekelte az embereket. Hogyha valaki követte tavaly a honlapot, annyi változás van, hogy idén már kevesebb a beszámoló és egyre több a képes riport, a backstage dolgok, a hangulatok. Pont azért, mert ma már nem feltétlen terjed el az ember figyelme addig, hogy elolvassanak egy négy oldalas beszámolót, mert egyszerűen a rövid, gyors impulzusokra reagálnak és fontos, hogy a Sziget kommunikációja is felvegye ezt a ritmust.

 

Tudjátok mérni, hogy mely országokból látogatnak el legtöbben a Sziget oldalára?

 

Pontos adatokat nem tudok, csak részeredményeket, de főleg azok az országok, akik nagy számban képviseltetik magukat a fesztiválokon. Hollandok, franciák, olaszok, britek és természetesen a magyarok is, akik a fesztivál ideje alatt kattintanak leginkább, mert van úgy, hogy nem tudnak kijönni vagy nem fér bele a jegy megvásárlása. Nekik kedvez a Live Stream közvetítés, amivel élőben követhetik a koncerteket és így mégis részesei lehetnek a fesztiválnak!

 

Az interjút készítette: Nagy Kátya.

 

LEGYÉL  TE IS MAJDNEM HÍRES! – OKTÓBERBEN ISMÉT INDUL  A ZENEI MENEDZSER KÉPZÉS A MAJDNEM HÍRES ROCKSULIBAN! JELENTKEZÉS ÉS INFO: info@mhrs.hu