Bóna Márkot vagyis Markát nehéz nem ismerni, ha eltöltöttél már némi időt a magyar zenei fesztiválok szervezésével. A rendkívül speciális és szofisztikált tudást igénylő fesztiválos munkakörökben általában egy szereplő egy területet ismer nagyon mélyen, legyen az booking, engedélyeztetés, a technika, vagy a lebonyolítás.
Marka azok közé tartozik, akik kevés híján A-tól Z-ig össze tudnának rakni egy fesztivált, ha lehetne egyszemélyben ekkora rendezvényeket szervezni. Mivel nyilván nem lehet, a sikerhez szükség van egy jó csapatra, ezért kezdte el a Majdnem Híres Rocksuli a Fesztiválakadémiát, ahol mindenki a fesztiválszervezés összes fontos feladatával megismerkedhet, és hasznos csapattaggá válhat. De részt vett és vesz stadion koncertek és aréna fellépések lebonyolításában is, mint például Azariah tripla Puskás Aréna koncertje.
Marka tapasztalata ebben a témában fontos, a Fesztiválakadémia ugyanis 2025-ben kiemelten foglalkozik a fesztiválok mellett a stadion koncertek és aréna show-k szervezésének részleteivel is.
A Majdnem Híres Fesztiválakadémia kurzus vezetőjeként Marka fogja össze a szervezés minden szegmensét oktató képzést.
Jelentkezz!
Hogy kerültél a zeneiparba, és azon belül a fesztiválok közelébe?
Elvégeztem egy hangmérnök képzést, ami után a Pa-Dö-Dö zenekar monitorosa lettem és nagyon sok koncertjükön dolgoztam azalatt a néhány hónap alatt, amíg velük dolgoztam. DJ-ként korábban is felléptem hazai és külföldi klubokban, rendezvényeken, ezért volt már némi betekintésem ebbe a világba. Később az azóta bezárt legendás klubban, a Kultiplexben kezdtem dolgozni, ezzel a csapattal volt egy helyszínünk a Szigeten, majd ennek kapcsán 2004-ben a Sziget programigazgatója kért fel, hogy dolgozzak mellette.
Pontosan mivel foglalkozol, mit csinálsz egy rendezvényen?
Több feladatot látok/láttam már el. Alapvetően rendezvény előkészítéssel és lebonyolítással foglalkozom, szoktam szervezni programot fesztiválra, nyilvános, vagy zártkörű eseményre, de sokszor voltam színpadmester, vagy épp local production manager a külföldi szervezők, vagy fellépő mellett. Legtöbbet a technikai, produkciós előkészítéssel dolgozom, ami főleg emailezésből, adminisztrációból áll, de a helyszínen is ott kell állnom utána és találkoznom azokkal az emberekkel, akikkel megállapodtam valamiben korábban, szóval észnél kell lenni.
Jelentkezz!
Miért vállaltad el a Fesztiválakadémia kurzus vezető oktató szerepét? Mit lehet megtanulni ezen a képzésen, mire készít fel?
Nekem nagyon fontos, hogy átadjam azt a tudást, amit én tapasztalati úton szereztem meg és fontos, hogy legyen utánpótlás, mert mindig kellenek jó emberek ebbe a szakmába. Alapvető célom, hogy a rendezvények, fesztiválok előkészítésének fontosságát tanítsam, hogy elültessem a gondolkodásmódot az erre fogékony emberek fejében, sőt így gyakran találok olyanokat, akikben megvan a ’show must go on’ véna.
Szerinted milyen készségek szükségesek a fesztiválmunkához?
A jó fesztiválszervező előrelátó, maximálisan csapatjátékos, remekül alkalmazkodik, jó az állóképessége, gyorsan tud dönteni, tűri a stresszt, nyugodt, higgadt, profi, de humánus.
Általában kicsit olyannak képzelik a fesztiválszervezőket, mint a pedagógusokat, ősszel-télen nem dolgoznak, aztán nyáron mindent bele, ezzel szemben hogy van ez? Milyen munkafolyamatok vannak ilyenkor?
Van benne egy kis igazság, bár ahogy nyilván a pedagógusok sem henyélnek egész nyáron, a fesztiválszervezőknek is van dolguk ősszel, mert szezont értékelnek, elszámolásokat csinálnak, elkezdik a jövő évet tervezni. A nyár előtti valódi hajtás ugyan kora tavasszal kezdődik, de ha egy szervező, vagy egy iroda jól osztja be az idejét, nem kell belehalni, el lehet osztani a feladatokat, lehet korábban kezdeni a szervezést. Ez viszont gyakorlatilag egész éves munkát jelent.
Jelentkezz!
Mennyi a buli benne, mennyi a nehéz munka? Nem nehéz olyan közegben összetartani a fesztivált, ami mindenáron arra akar rávenni, hogy szétessél, lazíts, bulizz?
Nyilván furcsa feladat olyan közegben dolgozni, ahol mások szórakoznak és főleg, ha ezt te hoztad létre és a szereplők nem csak a kollégáid, de barátaid is. Ebben fegyelmezettnek kell lenni és egy arany középutat tartani, de szerintem muszáj néha egy kis elhajlás, hiszen ilyenkor mi megállás nélkül dolgozunk, kell idő lazítani, kell egy szabad este, ha van rá mód. Ez is egyfajta rutin, hogy ki mennyit bír, mennyi az alvásigénye, és azt feladja-e egy buli kedvéért, úgy, hogy másnap még észnél legyen. Azért persze meg kell nézni néhány koncertet, hiszen ez szintén a feladataink közé tartozik, képben kell lenni az aktuális technikával, a zenekarok teljesítményével. A munkánknak ez a része persze irigylésre méltó, de azt szoktam mondani, hogy nem csak a bányászat számít kemény szakmának, más munkákban is vannak kemény kihívások, a fesztivál szervezésben többek között azt nehéz feldolgozni lelkileg, hogy aztán vége a szezonnak, és hirtelen vége a pörgésnek. De pont ettől a hatalmas, időszakos stressztől lesznek többnyire a fesztiválszervező csapatok többek, mint kollégák, és a munkahelyi kapcsolatoknál szorosabb közösségek. Egyszóval pont a nehézségek miatt lehet komolyan függővé válni erre a szakmára.
@supermanagement Mit csinál egy színpadmester és mi ez a sok sátor a szinpad hátsó részén, a ledfalak mögött?👀 @Pálffy Attila #azahriah #puskásaréna #puskás #supermanagement 📽️: Végh Bence