Kedves Péter – Meghódítani más országok piacait

Zenekarával a Belau-val indult el először a külföldi zenei piacok felé. Kedves Péter ma saját produkciói mellett a hazai zenei exporttal foglalkozó HOTS! (Hungarian Oncoming Tunes) iroda projektkoordinátora, és részt vesz Azariah külföldi útjának egyengetésében is. Ő az első olyan MHRS kurzusvezető, aki már a Majdnem Híresben végzett, és volt hallgatóként tért vissza idén a Külföldi zenei piacok Mesterkurzus gazdájaként.

PeterKedves_byRadekKazimierczak_web

Milyen szakma, életút után léptél be a zeneipar világába?
Az egyetem elvégzése után már tudtam, hogy a zeneiparban szeretnék dolgozni, zenekaroknak kezdtem el koncerteket szervezni ezzel párhuzamosan négy évig dolgoztam egy PR ügynökségnél, amely jó kapaszkodó volt, hogy jobban átlássam, megtanuljam a promóicóval kapcsolatos dolgokat.

 

Jelentkezz!

 

A külföldi piacokra lépés igen sokba kerül, és ha hibázol az mindig dupla kiadás. Te milyen utat jártál be ezzel kapcsolatban?
A saját Belau zenekarommal szerzett tapasztalatok alapján tanultam meg, hogy mit érdemes és mit nem, természetesen egy-egy tanulókör volt néhány esetben, szerencsére nagy mellényúlás talán nem, de talán pont emiatt a DIY attitüd miatt. :) Igyekeztem a hozzánk hasonló külföldi zenekarok pozitív példáiból tanulni, és minél többet beszélgetni nemzetközi szakemberekkel egy-egy téma kapcsán, majd a sok információból leszűrni a tanulságot, mert minden apró részlet összefügg.

 

Korábban mindössze a koncertezés jelentette a zenekark többsége számára a jelenlétet, de streammel, az internetes platformok és felületek fejlődésével ez is megváltozott. Hogyan lehet most jelen lenni, milyen más felületek, lehetőségek vannak a bevételszerzésre?
A Covid-járvány alatt a bevételszerzési lehetőségek is átformálódtak, a nemzetközi piacon sokkal több opciója van egy előadónak, vagy dalszerzőnek bevételre szert tennie, mint idehaza, hiszen itthon ezen a kicsi piacon számos ilyen bevételi lehetőség csak egy nagyon szűk kört érint, vagy nem is létezik. Szerintem minden zenei stílusnak megvannak a bevételszerzés kapcsán is az előnyei és hátrányai, míg egy rock/metál zenekar képes a koncertgázsijánál több pénzt összeszedni merch bevételekből, addig, egy pop előadó a rádiós jogdíjakból szerezhet extra bevételt, egy lofi hip-hop produkció nagy eséllyel leginkább a streamingből, egy instrumentális elektronikus zene pedig a synch lehetőségekből.

 

A Covid-járvány idején évekre leállt a nemzetközi piacokra jutás lehetősége. Mi most a helyzet, miben változott a járvány előtti helyzethez képest?
Még nagyobb hangsúly került az online térre, illetve az online promócióra, egyfelől, mert ezekből is szeretnének releváns bevételeket generálni az előadók, valamint nehezebb koncertezni a feltörekvő zenekaroknak, mert a klubok és promoterek még kevesebb kockázatot vállalnak, mint a covid előtt, így sokkal jobban előtérbe kerültek a különböző streaming statisztikák. A Covid utáni időszakban minden eddiginél fontosabb, hogy az előadó milyen stratégiát alkalmaz, és mennyire tudatos.

 

Jelentkezz!

 

A Covid járvány után a zeneipar legtöbb területén munkaerőhiány volt, ez néhány szegmensben kezd helyreállni, de mi a helyzet, ha itthon a külföldi piacok felé kell egy zenekart navigálni?
Itthon szerintem sajnos mindig is hiány volt export irányultságú szakemberekből, akik tudják a zenekarokat segíteni, ez a mostani időszakban kiemelten fontos, rengeteg produkció keres olyan szakembert, akivel tudna együtt dolgozni, így, ha valaki szeretne ezene a területen elhelyezkedni hosszú távon, akkor a képzést követően gyakorlatilag garantált, hogy tudja a frissen szerzett tudását hasznosítani. A másik lehetőség a különböző nemzetközi szervezetekben, európai zenei hálózatokban való elhelyezkedés, ahol szintén gyakori, hogy a régióból keresnek munkaerőt ezek a projektek.

 

Showcase_primavera_web

 

Rengeteg egyedi kérdés merül fel, ha egy zenekar külföld felé indul, angol vagy akár a magyar nyelvű ének is, az adott stílusban-országban mik az esélyek, melyik ország legyen a célpont és így tovább. Lesz válasz az egyéni kérdésekre a képzésen?
Abszolút, hiszen mindenkinek lehetősége lesz egy saját zenekart / produkciót hozni, amelyet az összes aspektusból a promóciótól koncertszervezésig kielemzünk, fejlesztünk. A képzés egyik célja, hogy minél gyakorlatiasabb legyen, és ne csak távolinak tűnő, fiktív elméleti példákat vegyünk elő az elméleti síkon. Remélhetőleg az első órán a hallgatók által bemutatott saját projekt, a képzés végére egy kidolgozott, konkrét vízióval, jövőképpel rendelkezik majd.

Jelentkezz!

Hallgatók

  • “Sokkal jobb, mint amire számítottam, tele vagyok ötletekkel és elképzelésekkel.”

    Márta Judit úgy kezdte el az MHRS könnyűzenei menedzser képzését, hogy minden szerepkörben el tudta magát képzelni, kivéve menedzserként. Ma, a THe pUnch zenekar menedzsereként folyamatosan szervez és intézkedik, miközben hatalmas mosollyal az arcán mesél a zenekarral való munkájáról. Hogyan mentek az első lépések és hogyan lehet bekapcsolódni egy működő zenekar véráramlatába menedzserként? Erről beszélgettünk…

  • „Ha már zenekar vagyunk, tegyünk úgy, mintha mi lennénk a Coldplay”

    Balázs Konrád idén fejezte be második képzését a Majdnem Híres Rocksuliban. Zenekara, a Twentees ügyeinek az intézése közben azonban a legtöbb „leckét” a saját bőrén is megtapasztalta már, a tanultaknak köszönhetően pedig egyre tudatosabban tud építkezni zenekarával: a kezdeti visszautasítások után jöttek az „igen” e-mailek, a Boldogság Kht. mellett pedig több daluk is rendszeresen pörög…

  • „Mindig viselkedj úgy, mintha vérprofi lennél”

    Domonkos Lívia nem mindennapi úton csöppent a zeneiparba: tehetségkutatón induló édesanyjának segített elsőként, majd végképp magába szippantotta a zenei világ. Livi szeptemberben kapta kézhez könnyűzenei menedzser bizonyítványát, elsősorban social media vonalon mozog otthonosan, de már dolgozott a VOLT fesztiválon band carként, jelenleg pedig a Jáde Nyúl útjait egyengeti.     „Úgy kezdődött, hogy anyukám énekesnő…